Make your ideas stick

for people to have a preference they need to see a difference

Dan Heath

Dan Heath heeft veertien jaar na het verschijnen van Made to Stick (2007) een cursus van dat boek gemaakt, waarin je leert pitchen/presenteren. Hij legt uit hoe je kunt zorgen dat je verhaal impact heeft.

Waarom gaan bijvoorbeeld zoveel powerpoints ‘verkeerd’? Door deze vraag te stellen hoop ik dat je nieuwsgierig wordt en doorleest: curiosity gap is één van de technieken die Dan Heath bespreekt waarmee je iemands aandacht kunt trekken en vasthouden.

Ons brein is nou eenmaal geprogrammeerd om ontbrekende kennis aan te vullen, wil dolgraag de oplossing horen van een probleem dat een seconde geleden geen probleem was: ‘ja, waarom zijn zoveel powerpoints zo vervelend?’

Lekker veel psychologie in deze cursus. Robert Cialdini (Influence, 1984) en Jonathan Haidt komen voorbij.

Communicate with Impact

ofwel hoe krijg je mensen zover dat iets verandert, dat ze iets doen

Er moet vanalles gebeuren om een boodschap in iemands brein te krijgen zodat gedrag mogelijk verandert:

  • Je moet iemands aandacht trekken
  • Je moet iemands aandacht vasthouden
  • Iemand moet jou begrijpen (en liefst de boodschap onthouden)
  • Iemand moet jou geloven
  • Je boodschap moet iemand iets kunnen schelen (‘care’)
  • Mensen moeten in staat zijn om te handelen

In Make your ideas stick leer je hoe je je boodschap zo verpakt dat dat lukt.

Dan Heath heeft zijn eigen presentatie ‘sticky’ gemaakt: simpel, eenvoudig te begrijpen, met veel voorbeelden. Ik zal nooit zijn verhaal vergeten: ‘you wake up in a bathtub full of ice’.

Let me tell you a story

Wil je dat iemand je boodschap nooit meer vergeet? Tell a story.

Talk to the elephant: tap into emotion

Waarom werd mijn aandacht überhaupt getrokken door Dan Heath? Dat gebeurde vanwege een ander boek, Switch, How to change things when change is hard (2010), over waarom het zo moeilijk is om gedrag te veranderen. Het beeld uit dat boek dat bij mij bleef plakken, het ‘sticky detail’, is de metafoor van de Berijder en de Olifant. We hebben twee systemen in ons brein die ons innerlijk verdelen: een rationeel en emotioneel systeem. We denken vaak dat we rationele beslissingen nemen, de meesten van ons associëren zichzelf graag met de Berijder, vanuit het idee (de behoefte?) controle te hebben over ons gedrag, maar als de Olifant, het emotionele wezen dat we ook en vooral zijn, iets (niet) wil gebeurt het (niet).

Motiveer de olifant!

Blurbs: “For anyone with good ideas who wants to capture an audience.” – Time “For your ideas to have impact, they must stick with an audience. A sticky idea is understood, remembered, and it changes something (whether opinions or behaviors or beliefs).”


Takeaways voor BD-ers


Made to Stick

https://www.udemy.com/course/make-your-ideas-stick/
Ik heb deze cursus voor 10,99 euro gevolgd. Udemy heeft vaak en voortdurend kortingen. Houd Udemy in de gaten of google op udemy discount

Gamification

Yukai Chou

Yukai Chou leeft, schrijft, drinkt en ademt  ‘gamification’. Hij is ervan overtuigd dat het toepassen van ‘gamification’ in producten, werk en leven onze levens verbetert. Dat is in ieder geval gebeurd in zijn eigen leven. Hij heeft van zijn passie zijn werk gemaakt. Hij vindt ‘humanfocused design’ trouwens een betere term voor ‘gamification’ dan gamification 🙂

Dat verraadt al direct zijn ruime blik. Chou definieert effectieve gamification als een combinatie van ‘game design, game dynamics, behavioral economics, motivational psychology, UX/UI (User Experience and User Interface), neurobiology, technology platforms, as well as ROI-driving business implementations’.

eiland: octalys primeIn Chou’s boek en op zijn website, een eiland, vind je behalve filmpjes over game-technieken kennis over al die onderwerpen. Persuasion, behavioral economics, BJ Fogg, Nir Eyal, toegepaste psychologie kom je allemaal tegen.

Motivatie

Chou legt sterk de nadruk op motivatie. Zijn Octalysis Framework gaat uit van 8 kernmotivatoren die gedrag sturen (zie plaatje bovenaan).

Zijn focus op motivatie maakt Chou interessant. Hij biedt weerwoord aan Fogg, wiens adagium bij gedragsverandering ‘easy does it’ is. Zorg dat iets een gewoonte wordt, zodat het steeds makkelijker wordt,  en op den duur ‘vanzelf’ gaat, weinig energie kost.

Chou: ‘Games don’t necessarily make things easy – they make things motivating and engaging.’ Soms wil je engagement, iets moeilijks onder de knie krijgen, of iets opwindends doen. Games zijn juist goed in motivatie en engagement. Als je speelt wil je de boss verslaan, je gaat door.

Een stukje uit Chou’s boek over b=map, Fogg en Tiny Habits

‘In general, I like Fogg’s Behavioral Model and often reflect on it within my own studies. The one area I differ with him on is his claim that the motivation piece is very difficult and unpredictable, and that companies or individuals shouldn’t start with improving motivation. His conclusion calls for companies to focus on making sure the activity is extremely easy and that there is an appropriate trigger to do it. From this viewpoint, Octalysis puts a much stronger emphasis on the motivation piece. As Fogg expresses in his own model, when there is no motivation, it doesn’t matter how easy the task is, people won’t do it.’

[…]

‘So while Fogg’s Behavior Model itself is extremely useful in terms of understanding behavior and its implications, Fogg and I have slightly different conclusions on the actionable steps to improve the process. Namely, Fogg focuses on the Ability aspect of his model, while I focus on the Motivational aspect. Of course, I also work on improving the ease of each Desired Action, and I’m sure Fogg also spends time on improving motivation; our priorities just seem to be different.’

Oordeel

Ik ben gecharmeerd van Chou vanwege zijn onuitputtelijke passie voor gamification en zijn drive om zijn kennis al doende te delen. Hij biedt tegenwicht aan Foggs nadruk op ‘ability’, Chou’s framework is opgebouwd rond motivatie. Misschien zijn betekenisvolle dingen niet altijd makkelijk, lukken babysteps nog wel, maar hoe motiveer je blijvend? En moet iets altijd supermakkelijk zijn, moet je altijd ‘easy does it’ willen? Chou’s framework met de 8 kernmotivatoren vormt een lens waardoor je naar gedrag kunt kijken. Met zijn tool kun je analyseren of een product of website meer ‘white hat’- (de core drives bovenin) of meer ‘black hat’-motivatie (de core drives onderin) toepast.

Ben je geïnteresseerd in motivatie, gamification ‘beyond points, boards and leaderboards’ en vind je het leuk om te kijken naar filmpjes gemaakt door iemand die als doel had voor elk filmpje een andere achtergrond te vinden dan is Yukai Chou een interessante spark.

Je kunt op verschillende manieren Chou’s content tot je nemen:

Takeaways voor BD-ers


https://join.octalysisprime.com/op-fr-ud