Alchemy

Rory Sutherland

‘Discover the magic of original thinking in a world of mind-numbing conformity.’ Sutherland houdt een pleidooi tegen rationeel denken en logica, die zijn niet altijd de beste manier om een probleem op te lossen. Hij introduceert psycho-logica. ‘To be brilliant, you have to be irrational.’ Het tegenovergestelde van een goed idee kan ook een goed idee zijn is de eerste van zijn elf ‘rules of alchemy’.

Lees Alchemy als je

  • wil weten waarom (of liever gezegd in welke gevallen) 10×1 ≠ 1=10?
  • wil weten hoe het een medicinaal smakend drankje lukte om een geduchte concurrent te worden van Coca Cola
  • wil weten waarom het geen goed idee is voor de ‘gemiddelde gebruiker’ te ontwerpen
  • wil weten waarom mensen vallen voor tandpasta met drie strepen

Voor de liefhebber van Taleb (The Black Swan, Antifragile). Bevat veel voorbeelden uit behavioural science en marketing. Ik heb het in één ruk uitgelezen en regelmatig gelachen.

  •  review (met daarin Rory’s 11 rules of alchemy)

 


Takeaways voor BD


 

Make your ideas stick

for people to have a preference they need to see a difference

Dan Heath, communicate with impact

Dan Heath maakte veertien jaar na het verschijnen van Made to Stick (2007) een cursus van dat boek. Topics: leren pitchen, presenteren, en ervoor zorgen dat je verhaal impact heeft. Waarom zijn powerpoint-presentaties  bijvoorbeeld vaak vervelend?

Curiosity gap is één van de psychologische technieken die Dan Heath bespreekt. Ons brein is geprogrammeerd om ontbrekende kennis aan te vullen, wil dolgraag de oplossing horen van een probleem dat een seconde geleden nog geen probleem was, maar nu in je hoofd zit omdat iemand jou een vraag stelde: ‘ja, waarom zijn veel powerpoint-presentaties zo vervelend?’

Er moet cognitief vanalles gebeuren om een boodschap of idee in iemands brein te krijgen, die er vervolgens ook nog voor zorgt dat mensen (gedrag) veranderen:

  • Je moet iemands aandacht trekken
  • Je moet iemands aandacht vasthouden
  • Iemand moet jou begrijpen (en liefst de boodschap onthouden)
  • Iemand moet jou geloven
  • Je boodschap moet iemand iets kunnen schelen (‘care’)
  • Mensen moeten in staat zijn om te handelen

In Make your ideas stick leer je hoe je je boodschap zo verpakt dat dat lukt.

Lekker veel psychologie in boek en cursus. Robert Cialdini (Influence, 1984) die je je misschien nog herinnert van Maatschappij en Interactie (CMD Amsterdam) en Jonathan Haidt komen voorbij.

Let me tell you a story – Wil je dat iemand je boodschap nooit meer vergeet? Vertel een verhaal. Ik zal nooit Heaths verhaal vergeten dat begint met de woorden: ‘you wake up in a bathtub full of ice’.

Talk to the elephant: tap into emotion – Waarom ben ik Dan Heath ooit gaan  bekijken/lezen? Dat gebeurde vanwege een ander BD-boek, Switch, How to change things when change is hard (2010). Switch gaat over waarom het zo moeilijk is om gedrag te veranderen. Daarin gebruikt Dan Heath de metafoor van de olifant (zie filmpje). Wil je iets van iemand (of van jezelf) gedaan krijgen? Motiveer de olifant!


Takeaways voor BD


Nugget (= behavioural insight) van coglode.com

Ik heb de cursus Make your ideas stick voor 10,99 euro gevolgd. Udemy heeft vaak en voortdurend kortingen. Houd Udemy in de gaten, zoek naar coupons en discounts, of zoek een lieve sponsor.

Made to Stick

Gamification

Yukai Chou

Yukai Chou leeft, schrijft, drinkt en ademt  ‘gamification’. Hij is ervan overtuigd dat het toepassen ervan in producten, werk en leven onze levens verbetert. Dat is in ieder geval gebeurd in zijn eigen leven. Hij heeft van zijn passie zijn werk gemaakt. Hij vindt ‘humanfocused design’ trouwens een betere term voor ‘gamification’ dan gamification.

Dat verraadt al direct zijn perspectief. Chou definieert effectieve gamification als een combinatie van ‘game design, game dynamics, behavioral economics, motivational psychology, UX/UI (User Experience and User Interface), neurobiology, technology platforms, as well as ROI-driving business implementations’.

eiland: octalys primeIn Chou’s boek en op zijn website, een eiland, vind je behalve filmpjes over game-technieken veel kennis. Persuasion, behavioral economics, BJ Fogg, Nir Eyal en toegepaste psychologie kom je allemaal tegen.

Get the course for free:
https://join.octalysisprime.com/op-fr-ud

Motivatie

Chou legt sterk de nadruk op motivatie. Zijn Octalysis Framework gaat uit van 8 kernmotivatoren die gedrag sturen (zie plaatje bovenaan). Hij biedt weerwoord aan Fogg, wiens adagium bij gedragsverandering ‘easy does it’ is. Start ‘tiny’, zorg dat iets een gewoonte wordt, zodat het steeds makkelijker wordt,  steeds minder energie kost, en op den duur ‘vanzelf’ gaat .

Soms wil je engagement, iets moeilijks onder de knie krijgen, of iets opwindends doen. Games zijn juist goed in motivatie en engagement. Als je speelt wil je de boss verslaan, je gaat door. Chou: ‘Games don’t necessarily make things easy – they make things motivating and engaging.’

Chou over Fogg en Tiny Habits

‘In general, I like Fogg’s Behavioral Model and often reflect on it within my own studies. The one area I differ with him on is his claim that the motivation piece is very difficult and unpredictable, and that companies or individuals shouldn’t start with improving motivation. His conclusion calls for companies to focus on making sure the activity is extremely easy and that there is an appropriate trigger to do it. From this viewpoint, Octalysis puts a much stronger emphasis on the motivation piece. As Fogg expresses in his own model, when there is no motivation, it doesn’t matter how easy the task is, people won’t do it.’

‘So while Fogg’s Behavior Model itself is extremely useful in terms of understanding behavior and its implications, Fogg and I have slightly different conclusions on the actionable steps to improve the process. Namely, Fogg focuses on the Ability aspect of his model, while I focus on the Motivational aspect. Of course, I also work on improving the ease of each Desired Action, and I’m sure Fogg also spends time on improving motivation; our priorities just seem to be different.’

Affinity

Ik ben gecharmeerd van Chou vanwege zijn onuitputtelijke passie voor gamification, leren, en zijn drive om zijn kennis al doende te delen. Misschien zijn betekenisvolle dingen niet altijd makkelijk, lukken babysteps nog wel, maar hoe motiveer je blijvend? En moet iets altijd supermakkelijk zijn? Chou’s framework met de 8 kernmotivatoren vormt een lens waardoor je naar gedrag kunt kijken. Met zijn tool kun je analyseren of een product of website meer ‘white hat’- (de core drives bovenin) of meer ‘black hat’-motivatie (de core drives onderin) toepast.

Ben je geïnteresseerd in motivatie, gamification ‘beyond points, boards and leaderboards’ en vind je het leuk om te kijken naar filmpjes gemaakt door iemand die als doel had voor elk filmpje een andere achtergrond te vinden dan is Yukai Chou een interessante spark.


Takeaways voor BD


Nugget (=behavioural insight) van coglode.com

Je kunt Chou op verschillende manieren bestuderen: