Bri Williams

Habits

‘It’s not up to you whether you have habits. It’s up to you which habits you have.’ – Bri Williams

Ons leven bestaat voor een groot gedeelte uit gewoontes. Gewoontes kosten minder energie en we voelen ons er goed bij, ze leveren iets op. Even youtuben, workouten, shoppen, hard werken, hard studeren, een koekje na het sporten, even gamen, glas wijn.

Three barriers to action

Waarom is gedrag veranderen zo moeilijk? Er zijn drie vormen van weerstand volgens Bri Williams. Zo zitten we in elkaar.

  • we zijn lui (apathy), willen er niet over nadenken
  • we zijn overweldigd door de mogelijkheden, raken verlamd, weten niet wat te doen (choice paralysis)
  • we zijn bang om te veranderen (anxiety)

Rational me, Irrational me, Rationalising me

Biases

Biases bepalen ons leven, onze gewoontes, bijv. present bias, self serving bias, social norms, loss aversion. Die biases maken verandering heel moeilijk. Gedrag dat we herhalen (‘gewoontes’) raakt ingesleten. Gewoontes leveren ons iets op.

Bad habits

Bad habits zijn gewoontes die op de korte termijn iets opleveren, maar op de lange termijn slecht zijn voor ons welbevinden. Williams deelt bad habits op in categorieën: time habits, choice habits, quantity habits. Wat je ‘te veel’ doet kan een bad habit worden (quantity habit). Voortdurend uitstellen (procrastinate) is een bad time habit. Of je kan verkeerde keuzes maken, bijv. ongezond eten (‘choice habit’).

Influencing action

Er zijn strategieën om gedrag te veranderen.

Bri’s leeslijst

Interessante bronnen als je meer wil weten over gewoontes en gedrag

(sorry niet klikbaar plaatje, lijst met urls wil ik nog overtypen – ID):

Alchemy

Rory Sutherland

‘Discover the magic of original thinking in a world of mind-numbing conformity’

Sutherland houdt een pleidooi tegen rationeel denken en logica (niet altijd de beste manier om een probleem op te lossen). Hij zegt dat je de realiteit niet hoeft te veranderen, als je wil beïnvloeden, maar de perceptie. Hij introduceert het begrip psycho-logica. Het tegenovergestelde van een goed idee kan ook een goed idee zijn is de eerste van zijn elf ‘Rules of Alchemy’. ‘To be brilliant, you have to be irrational.’

Lees Alchemy als je wil weten

  • waarom (of liever gezegd in welke gevallen) 10×1 ≠ 1×10?
  • hoe het een ‘vies’ drankje lukte om een geduchte concurrent te worden van Coca Cola
  • waarom het geen goed idee is voor de ‘gemiddelde gebruiker’ te ontwerpen
  • waarom mensen vallen voor tandpasta met drie strepen

Voor de liefhebber van Taleb (The Black Swan, Antifragile). Bevat veel voorbeelden uit behavioural science en marketing. Ik heb het in één ruk uitgelezen en regelmatig gelachen.

  •  review (met daarin Rory’s 11 rules of alchemy)

Hij geeft ook BD courses online (kost geld, hoe krijg je deze cursus gecrowdfunded/gesponsord?).


Takeaways voor BD

  • Chunk: the four s-es: signalling, subconscious hacking, satisficing, psychophysics (cracking the human code -irrationality)
  • Tool:
  • Cursus: https://www.42courses.com/courses/behavioural-science certified by Ogilvy (kost geld, hoe krijg je dit gecrowdfunded/gesponsord?)

 

Draaiboek gedragsverandering

De psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken

Gedragswetenschapper Reint Jan Renes, als lector verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam, schreef met Sander Hermsen Draaiboek gedragsverandering. Het boek bevat veel inzichten uit de gedragswetenschappen over hoe menselijk gedrag werkt, waar onze valkuilen liggen en hoe je  mogelijkheden identificeert om mensen te ondersteunen hun gedrag te veranderen.

Lenzen

Het draaiboek gebruikt lenzen, waarmee je naar gedrag kunt kijken:

  • weten & vinden
  • willen & kunnen
  • zien & beseffen
  • gewoontes & impulsen
  • doen & blijven doen

Weten en vinden

Wat we weten en vinden van ons gedrag lijkt onlosmakelijk verbonden met hoe we ons in de praktijk gedragen. Ja of nee? Nee, dus. Denk maar aan roken of de autogordel. We weten en vinden dat roken slecht is, en een autogordel dragen goed is, maar gedrag is weerbarstig. Gedragsveranderende interventies gericht op kennis, meningen en normen hebben wellicht een kleinere effectgrootte dan andere interventies, maar het aantal mensen dat je kunt bereiken kan heel groot zijn.

Handig

Wat bijzonder fijn is aan het boek zijn de talrijke voorbeelden en de vragenlijsten achterin, die goed als cheatsheets zijn te gebruiken in een BD-project. Deze ‘richtvragen’ – bijvoorbeeld ‘is het gedrag dat jij ambieert ook iets wat de doelgroep ambieert’ (weten&vinden) of ‘op welk moment en in welke context komt dit gedrag voor?’ (gewoontes&impulsen) – zijn ook handig als je met een ander model werkt.


Takeaways voor BD

  • Chunk: lenzen weten&vinden, willen&kunnen, zien&beseffen, gewoontes&impulsen, doen&blijvendoen
  • Tool: cheatsheets met richtvragen bij de lenzen
  • Cursus: nvt. Reint Jan Renes is verbonden aan de HvA

Nugget (=behavioural insight) van coglode.com

 

Ripple

Jez Groom en April Vellacott

The big effects of small behavior changes in business

‘How do you get people who work in pig abattoirs to wash their hands? How does painting the walls of a canteen pink make construction workers behave more safely? And how can baby faces spray painted onto shop shutters reduce anti-social behaviour?’

Groom, bedenker van Nudgestock, en Vellacott schreven een boek dat antwoord geeft op de vraag: “what next after Nudge?” ofwel, hoe kun je Behavioural Science toepassen ‘in the real world’? Het staat vol casestudies en bevat een toolkit en glossarium met uitleg van alle biases, heuristics, gedragsmodellen en theorieën (oa ‘broken windows theory’) die in het boek verwerkt zijn.

Seller feedback, trust, social proof

Het boek betoogt dat kleine nudges grote (‘ripple’) effecten kunnen hebben. Seller feedback is zo’n kleine nudge met groot effect, dat onze wereld drastisch heeft veranderd.

“We jump on a plane to fly halfway around the world and stay in a stranger’s house booked on Airbnb. After successfully bidding for a set of Titleist irons on eBay, we happily send £699,99 to golfmad_90 in Anglesey. And we’re more than comfortable climbing into a random Toyota Prius hailed using Uber,” luidt de eerste zin van het boek. Dat hadden we niet gedaan  en gedurfd zonder de social proof van positieve seller feedback.

Power of the cute: als we babies zien wakkert dat zorgzame gevoelens aan, het vermindert de neiging tot vandalisme (Babies of the Borough, Greenwich, London)

Een andere nudge  dat verteld wordt als voorbeeld is een tijdelijke stempel in de vorm van een bacterie op handen van werknemers in een slachthuis om handen wassen te stimuleren.

Mindspace framework

Groom bedacht het framework MINDSPACE, een reeks beïnvloedingstechnieken die je kunt inzetten bij Behavior Design, te onthouden aan de beginletters.

  • Messenger
  • Incentives (doe deze als laatste)
  • Norms
  • Defaults
  • Salience
  • Priming
  • Affect
  • Commitment
  • Ego

Experimenten

Interessant voor playground: hoe voer je kleine experimentjes en prototypetestjes en pilots uit om (interne) opdrachtgevers te overtuigen. Daarover gaat het ook in het boek. Put pocket: mensen waarschuwen voor zakkenrollers door stiekem dingen in hun zakken te stoppen. Bouncing like rabbits: krijg ik mensen zo ver dat ze op en neer springen als konijnen? Biases experiencing: kan ik mensen biases aan den lijve laten voelen en ervaren zodat ze overtuigd raken van het belang van behavioural science?


Takeaways voor BD

  • Chunk: MINDSPACE mnemonic om te beïnvloeden/nudgen
  • Tool: toolkit met 40 tactics (ook over hoe je workshops/sprints faciliteert en Behavior Change in je organisatie of bedrijf bekender kunt maken)
  • Related: C-Factors (barrières bij beslissen, selectie uit meer dan 150 mentale shortcuts en biases)

 

User friendly

How the Hidden Rules of Design Are Changing the Way We Live, Work and Play

Cliff Kuang

Interessant overzicht van de geschiedenis van UX design aan de hand van een aantal iconische ontwerpen en hun ontwerpers. Kuang behandelt een aantal concepten die kenmerkend zijn voor gebruiksvriendelijk ontwerp:

 

Start at the end

Matt Wallaert

How to build products that create change

Er is een verschil tussen de wereld zoals die is en de wereld zoals die zou kunnen zijn. Begin achteraan, bij gedrag.

SUE nodigde Matt Wallaert uit voor SUE Behavioural Design Week

How to change

Katy Milkman

‘Change comes most readily when you understand what’s standing between you and success and tailor your solution to that roadblock. If you want to work out more but find exercise difficult and boring, downloading a goal-setting app probably won’t help. But what if, instead, you transformed your workouts so they became a source of pleasure instead of a chore? Turning an uphill battle into a downhill one is the key to success.’

Barriers to change

‘Drawing on Milkman’s original research and the work of her world-renowned scientific collaborators, How to Change shares strategic methods for identifying and overcoming common barriers to change, such as impulsivity, procrastination, and forgetfulness.

Through case studies and engaging stories, you’ll learn:

  • Why timing can be everything when it comes to making a change
  • How to turn temptation and inertia into assets
  • That giving advice, even if it’s about something you’re struggling with, can help you achieve more

Whether you’re a manager, coach, or teacher aiming to help others change for the better or are struggling to kick-start change yourself, How to Change offers an invaluable, science-based blueprint for achieving your goals, once and for all.’

Psychologische principes  in How to change (nuggets by coglode.com)

 


Choiceology-podcast

Listen in as host Katy Milkman shares stories of irrational decision making—from historical blunders to the kinds of everyday errors that could affect your future. Choiceology, an original podcast from Charles Schwab, explores the lessons of behavioral economics, exposing the psychological traps that lead to expensive mistakes.

 

 


Paulius Pikelus geeft het boek drie sterren. Hij schrijft op goodreads.com – ‘one of those books that can be summarized in 3 pages. Key points for myself:

  1. Easier to pursue change after a fresh start (bday, move, new year, etc)
  2. Combine temptation with meaningful activity (e.g. run and listen to podcasts)
  3. Gamification to make boring more engaging (e.g. symbolic rewards). But need to ‘buy in’ and not feel like it’s ‘imposed’
  4. Commitment devices not to procrastinate (e.g. lock money in savings account, impose significant tangible penalties, eat from smaller plate)
  5. Smaller but more frequent commitments work better
  6. Timely reminders, planning, cue-based plans that are very specific (‘when xx happens, I’ll do xx’) help to remember and persevere
  7. Laziness=path of least resistance; default=do nothing. Change it so that default becomes sth useful (e.g. setting homepage to news, climb stairs, walk to work, build new routines)
  8. Streaks matter. Don’t stop. Or agree to do 5 trainings a week rather than 7, i.e. allow ’emergency’ passes
  9. Self doubt is a killer. Might prevent you from setting the goal in the first place
  10. Attribute butterflies in stomach to excitement rather than anxiety when speaking publicly
  11. Believing that people expect you to do well on test can increase your score
  12. Surround yourself with people who support your growth and have similar goals. Form advice clubs to boost confidence
  13. Low achievers are harmful
  14. Giving advice helps us act because we feel hypocritical if we dont do things we advised others to do
  15. Deliberately watch peers who managed to achieve the goal and copy their methods’

https://www.katymilkman.com/book

Good habits, bad habits

Wendy Wood, The science of making positive changes that stick

Waarom is het zo makkelijk om te besluiten om te veranderen, maar zo moeilijk om het vol te houden? Wilskracht lijkt het probleem niet, maar wat dan wel?

De kracht van gewoontes

‘About 43 percent of what people do every day is repeated in the same context, usually while they are thinking about something else. A habit is a sort of a mental shortcut to repeat what we did in the past that worked for us and got us some reward,’ aldus Wendy Wood.

‘We are all dependent on the context in which we live. We form habits based on what’s easy and rewarding, what’s easy for us to do repeatedly and what’s rewarding in our context in the places where we live.’

Succesvolle mensen beschikken niet per se over meer wilskracht of grotere zelfbeheersing. ‘People who score high on self-control don’t achieve successes in life by exerting control. They are not practicing self-denial by white-knuckling through life. Instead, they know how to form habits that meet their goals.’

A conversation with Wendy Wood