Make your ideas stick

for people to have a preference they need to see a difference

Dan Heath

Dan Heath heeft veertien jaar na het verschijnen van Made to Stick (2007) een cursus van dat boek gemaakt, waarin je leert pitchen/presenteren. Hij legt uit hoe je kunt zorgen dat je verhaal impact heeft.

Waarom gaan bijvoorbeeld zoveel powerpoints ‘verkeerd’? Door deze vraag te stellen hoop ik dat je nieuwsgierig wordt en doorleest: curiosity gap is één van de technieken die Dan Heath bespreekt waarmee je iemands aandacht kunt trekken en vasthouden.

Ons brein is nou eenmaal geprogrammeerd om ontbrekende kennis aan te vullen, wil dolgraag de oplossing horen van een probleem dat een seconde geleden geen probleem was: ‘ja, waarom zijn zoveel powerpoints zo vervelend?’

Lekker veel psychologie in deze cursus. Robert Cialdini (Influence, 1984) en Jonathan Haidt komen voorbij.

Communicate with Impact

ofwel hoe krijg je mensen zover dat iets verandert, dat ze iets doen

Er moet vanalles gebeuren om een boodschap in iemands brein te krijgen zodat gedrag mogelijk verandert:

  • Je moet iemands aandacht trekken
  • Je moet iemands aandacht vasthouden
  • Iemand moet jou begrijpen (en liefst de boodschap onthouden)
  • Iemand moet jou geloven
  • Je boodschap moet iemand iets kunnen schelen (‘care’)
  • Mensen moeten in staat zijn om te handelen

In Make your ideas stick leer je hoe je je boodschap zo verpakt dat dat lukt.

Dan Heath heeft zijn eigen presentatie ‘sticky’ gemaakt: simpel, eenvoudig te begrijpen, met veel voorbeelden. Ik zal nooit zijn verhaal vergeten: ‘you wake up in a bathtub full of ice’.

Let me tell you a story

Wil je dat iemand je boodschap nooit meer vergeet? Tell a story.

Talk to the elephant: tap into emotion

Waarom werd mijn aandacht überhaupt getrokken door Dan Heath? Dat gebeurde vanwege een ander boek, Switch, How to change things when change is hard (2010), over waarom het zo moeilijk is om gedrag te veranderen. Het beeld uit dat boek dat bij mij bleef plakken, het ‘sticky detail’, is de metafoor van de Berijder en de Olifant. We hebben twee systemen in ons brein die ons innerlijk verdelen: een rationeel en emotioneel systeem. We denken vaak dat we rationele beslissingen nemen, de meesten van ons associëren zichzelf graag met de Berijder, vanuit het idee (de behoefte?) controle te hebben over ons gedrag, maar als de Olifant, het emotionele wezen dat we ook en vooral zijn, iets (niet) wil gebeurt het (niet).

Motiveer de olifant!

Blurbs: “For anyone with good ideas who wants to capture an audience.” – Time “For your ideas to have impact, they must stick with an audience. A sticky idea is understood, remembered, and it changes something (whether opinions or behaviors or beliefs).”


Takeaways voor BD-ers


Made to Stick

https://www.udemy.com/course/make-your-ideas-stick/
Ik heb deze cursus voor 10,99 euro gevolgd. Udemy heeft vaak en voortdurend kortingen. Houd Udemy in de gaten of google op udemy discount