Bri Williams

Habits

‘It’s not up to you whether you have habits. It’s up to you which habits you have.’ – Bri Williams

Ons leven bestaat voor een groot gedeelte uit gewoontes. Gewoontes kosten minder energie en we voelen ons er goed bij, ze leveren iets op. Even youtuben, workouten, shoppen, hard werken, hard studeren, een koekje na het sporten, even gamen, glas wijn.

Three barriers to action

Waarom is gedrag veranderen zo moeilijk? Er zijn drie vormen van weerstand volgens Bri Williams. Zo zitten we in elkaar.

  • we zijn lui (apathy), willen er niet over nadenken
  • we zijn overweldigd door de mogelijkheden, raken verlamd, weten niet wat te doen (choice paralysis)
  • we zijn bang om te veranderen (anxiety)

Rational me, Irrational me, Rationalising me

Biases

Biases bepalen ons leven, onze gewoontes, bijv. present bias, self serving bias, social norms, loss aversion. Die biases maken verandering heel moeilijk. Gedrag dat we herhalen (‘gewoontes’) raakt ingesleten. Gewoontes leveren ons iets op.

Bad habits

Bad habits zijn gewoontes die op de korte termijn iets opleveren, maar op de lange termijn slecht zijn voor ons welbevinden. Williams deelt bad habits op in categorieën: time habits, choice habits, quantity habits. Wat je ‘te veel’ doet kan een bad habit worden (quantity habit). Voortdurend uitstellen (procrastinate) is een bad time habit. Of je kan verkeerde keuzes maken, bijv. ongezond eten (‘choice habit’).

Influencing action

Er zijn strategieën om gedrag te veranderen.

Bri’s leeslijst

Interessante bronnen als je meer wil weten over gewoontes en gedrag

(sorry niet klikbaar plaatje, lijst met urls wil ik nog overtypen – ID):

Beïnvloeding

Maatschappij en interactie (2021)

Sommige techbedrijven ontwerpen hun apps en producten zodanig dat ze je aandacht zo vaak mogelijk proberen te trekken en zo lang mogelijk proberen te vast te houden. ‘Time spent’ on device in plaats van ‘Time well spent’. Toch zijn de beïnvloedingsprincipes waarmee ze dat doen an sich niet ‘goed’ of ‘slecht’. Kennis van patterns en principes vergroot je toolbox.

Je hebt bij CMD al flink wat psychologische beïnvloeding voorbij zien komen. Hieronder vind je een leeslijst voor Behavior Design gebaseerd op het vak Maatschappij en interactie (CMD Amsterdam, 2021)


Influence (1984) De beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini kun je inmiddels dromen.

  • reciprocity: wie goed doet… (we hebben liever geen mentale schuld uitstaan)
  • scarcity: op=op
  • liking: ‘beste misha, er ligt nog een product in je mandje’ en ‘deze playlist is speciaal voor jou vastgesteld’ en ‘alles voor een glimlach’
  • commitment & consistency: wie A zegt, wil ook…
  • social proof: als er één schaap over de dam is (kudde-gedrag)
  • authority: uniformen, diploma’s, gewonnen awards en certificaten
  • unity: voor volk en vaderland

‘In this podcast from the Center for Humane Technology, co-hosts Tristan Harris and Aza Raskin expose how social media’s race for attention manipulates our choices, breaks down truth, and destabilizes our real-world communities.

Tristan and Aza also explore solutions: what it means to become sophisticated about human nature by interviewing anthropologists, researchers, cultural and faith-based leaders, activists, and experts on everything from conspiracy theories to existential global threats.’


Nir Eyal heeft goed gekeken naar B=MAP van B.J. Fogg.

In Hooked (Van Duuren, 2015) presenteert Eyal zijn Hook Model: de lus van vier stappen – trigger, action, reward, investment – om gewoontevormende producten te ontwerpen. Dat zijn apps, games of websites die bedoeld zijn om de gebruiker steeds te laten terugkeren.

In Indistractable legt Eyal uit hoe je de afleiding van de apps die je hebt ontworpen met hulp van Hooked kunt bevechten. Get un-hooked. Hack Back distraction.

Eyal verdient twee keer: aan het veroorzaken van de ‘pain’ (Hooked) en aan het proberen op te heffen van die ‘pain’ (Indistractible). Voortschrijdend geweten?

Nir and far Nir Eyal heeft een podcast en een wekelijkse nieuwsbrief met links naar veel artikelen over Behavior Design.


Tiny Habits (2019)

B.J. Fogg, bekend van zijn formule voor gedrag (B=MAP) en zijn Behavior Model (2009), heeft een boek geschreven over gedragsverandering. Zijn stelling ‘easy does it’. Begin bij het makkelijk maken. Ontwikkel een gewoonte als je blijvende gedragsverandering wil,  begin ‘tiny’, bijvoorbeeld door het flossen van één tand. Motivatie boosten is lastiger. Motivaties conflicteren, ze fluctueren. Voor Fogg betekent gedragsontwerp: mensen iets laten doen wat ze graag willen (ze zijn al gemotiveerd).

 


Adam Alter, Superverslavend (2015)


Online Invloed (2020) ‘Vanaf vandaag ontwerp je alleen nog maar gedrag – en geen website of app.’ Bas Wouters en Joris Groen hebben de inzichten van Fogg en Cialdini vertaald naar een praktisch boek met voorbeelden hoe je B=MAP online kunt toepassen.   Volgens Wouters en Groen gaan gedragsontwerpers uit van de volgende twee psychologische waarheden (omdat het feit dat mensen iets willen niet automatisch betekent dat ze het ook gaan doen):

  • We doen weinig zomaar uit onszelf
  • Als iets te moeilijk wordt, geven we het snel op

Takeaways voor BD

  • Chunk: heb jij je cheatsheet van M&I nog? met daarop de BD Sparks en hun principes/model?
  • Tool: B=MAP, Hook(ed)-model, 10 hijacks
  • Cursus:  Eyals How to build habit-forming products (udemy)

Nugget (=behavioural insight) van coglode.com

SuperBetter

The power of living gamefully

Speel Superbetter, een speelse manier om je creatief vermogen en veerkracht te vergroten.

In de woorden van McGonigal: ‘to stay strong, motivated and optimistic even in the face of difficult obstacles’. Super Better gaat uit van de Hero’s Journey: je challenget jezelf, doet quests, activeert powerups, vindt allies, komt bad guys tegen, beleeft epic wins. McGonigal betoogt dat wij over allerlei superkrachten beschikken, die al van nature in ons zitten, en die we tentoonspreiden als we ‘spelen’. Met die eigenschappen kunnen we ‘superbetter’ worden, op allerlei gebieden in ons leven.

Ervaren, doen

Je doet 100 quests en drie adventures om je fysieke, emotionele, mentale en sociale strengths te vergroten. De Super Better-methode kun je toepassen op allerlei gebieden in het leven. Ook te lezen als boek.

Tip: Voor Playground zou je zelf een Adventure kunnen ontwerpen, en als Experiment humans die laten uitvoeren.

Super Better – methode

Make your ideas stick

for people to have a preference they need to see a difference

Dan Heath, communicate with impact

Dan Heath maakte veertien jaar na het verschijnen van Made to Stick (2007) een cursus van dat boek. Topics: leren pitchen, presenteren, en ervoor zorgen dat je verhaal impact heeft. Waarom zijn powerpoint-presentaties  bijvoorbeeld vaak vervelend?

Curiosity gap is één van de psychologische technieken die Dan Heath bespreekt. Ons brein is geprogrammeerd om ontbrekende kennis aan te vullen, wil dolgraag de oplossing horen van een probleem dat een seconde geleden nog geen probleem was, maar nu in je hoofd zit omdat iemand jou een vraag stelde: ‘ja, waarom zijn veel powerpoint-presentaties zo vervelend?’

Er moet cognitief vanalles gebeuren om een boodschap of idee in iemands brein te krijgen, die er vervolgens ook nog voor zorgt dat mensen (gedrag) veranderen:

  • Je moet iemands aandacht trekken
  • Je moet iemands aandacht vasthouden
  • Iemand moet jou begrijpen (en liefst de boodschap onthouden)
  • Iemand moet jou geloven
  • Je boodschap moet iemand iets kunnen schelen (‘care’)
  • Mensen moeten in staat zijn om te handelen

In Make your ideas stick leer je hoe je je boodschap zo verpakt dat dat lukt.

Lekker veel psychologie in boek en cursus. Robert Cialdini (Influence, 1984) die je je misschien nog herinnert van Maatschappij en Interactie (CMD Amsterdam) en Jonathan Haidt komen voorbij.

Let me tell you a story – Wil je dat iemand je boodschap nooit meer vergeet? Vertel een verhaal. Ik zal nooit Heaths verhaal vergeten dat begint met de woorden: ‘you wake up in a bathtub full of ice’.

Talk to the elephant: tap into emotion – Waarom ben ik Dan Heath ooit gaan  bekijken/lezen? Dat gebeurde vanwege een ander BD-boek, Switch, How to change things when change is hard (2010). Switch gaat over waarom het zo moeilijk is om gedrag te veranderen. Daarin gebruikt Dan Heath de metafoor van de olifant (zie filmpje). Wil je iets van iemand (of van jezelf) gedaan krijgen? Motiveer de olifant!


Takeaways voor BD


Nugget (= behavioural insight) van coglode.com

Ik heb de cursus Make your ideas stick voor 10,99 euro gevolgd. Udemy heeft vaak en voortdurend kortingen. Houd Udemy in de gaten, zoek naar coupons en discounts, of zoek een lieve sponsor.

Made to Stick

Good habits, bad habits

Wendy Wood, The science of making positive changes that stick

Waarom is het zo makkelijk om te besluiten om te veranderen, maar zo moeilijk om het vol te houden? Wilskracht lijkt het probleem niet, maar wat dan wel?

De kracht van gewoontes

‘About 43 percent of what people do every day is repeated in the same context, usually while they are thinking about something else. A habit is a sort of a mental shortcut to repeat what we did in the past that worked for us and got us some reward,’ aldus Wendy Wood.

‘We are all dependent on the context in which we live. We form habits based on what’s easy and rewarding, what’s easy for us to do repeatedly and what’s rewarding in our context in the places where we live.’

Succesvolle mensen beschikken niet per se over meer wilskracht of grotere zelfbeheersing. ‘People who score high on self-control don’t achieve successes in life by exerting control. They are not practicing self-denial by white-knuckling through life. Instead, they know how to form habits that meet their goals.’

A conversation with Wendy Wood