Beïnvloeding

Maatschappij en interactie (2021)

Sommige techbedrijven ontwerpen hun apps en producten zodanig dat ze je aandacht zo vaak mogelijk proberen te trekken en zo lang mogelijk proberen te vast te houden. ‘Time spent’ on device in plaats van ‘Time well spent’. Toch zijn de beïnvloedingsprincipes waarmee ze dat doen an sich niet ‘goed’ of ‘slecht’. Kennis van patterns en principes vergroot je toolbox.

Je hebt bij CMD al flink wat psychologische beïnvloeding voorbij zien komen. Hieronder vind je een leeslijst voor Behavior Design gebaseerd op het vak Maatschappij en interactie (CMD Amsterdam, 2021)


Influence (1984) De beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini kun je inmiddels dromen.

  • reciprocity: wie goed doet… (we hebben liever geen mentale schuld uitstaan)
  • scarcity: op=op
  • liking: ‘beste misha, er ligt nog een product in je mandje’ en ‘deze playlist is speciaal voor jou vastgesteld’ en ‘alles voor een glimlach’
  • commitment & consistency: wie A zegt, wil ook…
  • social proof: als er één schaap over de dam is (kudde-gedrag)
  • authority: uniformen, diploma’s, gewonnen awards en certificaten
  • unity: voor volk en vaderland

‘In this podcast from the Center for Humane Technology, co-hosts Tristan Harris and Aza Raskin expose how social media’s race for attention manipulates our choices, breaks down truth, and destabilizes our real-world communities.

Tristan and Aza also explore solutions: what it means to become sophisticated about human nature by interviewing anthropologists, researchers, cultural and faith-based leaders, activists, and experts on everything from conspiracy theories to existential global threats.’


Nir Eyal heeft goed gekeken naar B=MAP van B.J. Fogg.

In Hooked (Van Duuren, 2015) presenteert Eyal zijn Hook Model: de lus van vier stappen – trigger, action, reward, investment – om gewoontevormende producten te ontwerpen. Dat zijn apps, games of websites die bedoeld zijn om de gebruiker steeds te laten terugkeren.

In Indistractable legt Eyal uit hoe je de afleiding van de apps die je hebt ontworpen met hulp van Hooked kunt bevechten. Get un-hooked. Hack Back distraction.

Eyal verdient twee keer: aan het veroorzaken van de ‘pain’ (Hooked) en aan het proberen op te heffen van die ‘pain’ (Indistractible). Voortschrijdend geweten?

Nir and far Nir Eyal heeft een podcast en een wekelijkse nieuwsbrief met links naar veel artikelen over Behavior Design.


Tiny Habits (2019)

B.J. Fogg, bekend van zijn formule voor gedrag (B=MAP) en zijn Behavior Model (2009), heeft een boek geschreven over gedragsverandering. Zijn stelling ‘easy does it’. Begin bij het makkelijk maken. Ontwikkel een gewoonte als je blijvende gedragsverandering wil,  begin ‘tiny’, bijvoorbeeld door het flossen van één tand. Motivatie boosten is lastiger. Motivaties conflicteren, ze fluctueren. Voor Fogg betekent gedragsontwerp: mensen iets laten doen wat ze graag willen (ze zijn al gemotiveerd).

 


Adam Alter, Superverslavend (2015)


Online Invloed (2020) ‘Vanaf vandaag ontwerp je alleen nog maar gedrag – en geen website of app.’ Bas Wouters en Joris Groen hebben de inzichten van Fogg en Cialdini vertaald naar een praktisch boek met voorbeelden hoe je B=MAP online kunt toepassen.   Volgens Wouters en Groen gaan gedragsontwerpers uit van de volgende twee psychologische waarheden (omdat het feit dat mensen iets willen niet automatisch betekent dat ze het ook gaan doen):

  • We doen weinig zomaar uit onszelf
  • Als iets te moeilijk wordt, geven we het snel op

Takeaways voor BD

  • Chunk: heb jij je cheatsheet van M&I nog? met daarop de BD Sparks en hun principes/model?
  • Tool: B=MAP, Hook(ed)-model, 10 hijacks
  • Cursus:  Eyals How to build habit-forming products (udemy)

Nugget (=behavioural insight) van coglode.com

User friendly

How the Hidden Rules of Design Are Changing the Way We Live, Work and Play

Cliff Kuang

Interessant overzicht van de geschiedenis van UX design aan de hand van een aantal iconische ontwerpen en hun ontwerpers. Kuang behandelt een aantal concepten die kenmerkend zijn voor gebruiksvriendelijk ontwerp: