Ripple

Jez Groom en April Vellacott

The big effects of small behavior changes in business

‘How do you get people who work in pig abattoirs to wash their hands? How does painting the walls of a canteen pink make construction workers behave more safely? And how can baby faces spray painted onto shop shutters reduce anti-social behaviour?’

Groom, bedenker van Nudgestock, en Vellacott schreven een boek dat antwoord geeft op de vraag: “what next after Nudge?” ofwel, hoe kun je Behavioural Science toepassen ‘in the real world’? Het staat vol casestudies en bevat een toolkit en glossarium met uitleg van alle biases, heuristics, gedragsmodellen en theorieën (oa ‘broken windows theory’) die in het boek verwerkt zijn.

Seller feedback, trust, social proof

Het boek betoogt dat kleine nudges grote (‘ripple’) effecten kunnen hebben. Seller feedback is zo’n kleine nudge met groot effect, dat onze wereld drastisch heeft veranderd.

“We jump on a plane to fly halfway around the world and stay in a stranger’s house booked on Airbnb. After successfully bidding for a set of Titleist irons on eBay, we happily send £699,99 to golfmad_90 in Anglesey. And we’re more than comfortable climbing into a random Toyota Prius hailed using Uber,” luidt de eerste zin van het boek. Dat hadden we niet gedaan  en gedurfd zonder de social proof van positieve seller feedback.

Power of the cute: als we babies zien wakkert dat zorgzame gevoelens aan, het vermindert de neiging tot vandalisme (Babies of the Borough, Greenwich, London)

Een andere nudge  dat verteld wordt als voorbeeld is een tijdelijke stempel in de vorm van een bacterie op handen van werknemers in een slachthuis om handen wassen te stimuleren.

Mindspace framework

Groom bedacht het framework MINDSPACE, een reeks beïnvloedingstechnieken die je kunt inzetten bij Behavior Design, te onthouden aan de beginletters.

  • Messenger
  • Incentives (doe deze als laatste)
  • Norms
  • Defaults
  • Salience
  • Priming
  • Affect
  • Commitment
  • Ego

Experimenten

Interessant voor playground: hoe voer je kleine experimentjes en prototypetestjes en pilots uit om (interne) opdrachtgevers te overtuigen. Daarover gaat het ook in het boek. Put pocket: mensen waarschuwen voor zakkenrollers door stiekem dingen in hun zakken te stoppen. Bouncing like rabbits: krijg ik mensen zo ver dat ze op en neer springen als konijnen? Biases experiencing: kan ik mensen biases aan den lijve laten voelen en ervaren zodat ze overtuigd raken van het belang van behavioural science?


Takeaways voor BD

  • Chunk: MINDSPACE mnemonic om te beïnvloeden/nudgen
  • Tool: toolkit met 40 tactics (ook over hoe je workshops/sprints faciliteert en Behavior Change in je organisatie of bedrijf bekender kunt maken)
  • Related: C-Factors (barrières bij beslissen, selectie uit meer dan 150 mentale shortcuts en biases)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *