Gamification

Yukai Chou

Yukai Chou leeft, schrijft, drinkt en ademt  ‘gamification’. Hij is ervan overtuigd dat het toepassen van ‘gamification’ in producten, werk en leven onze levens verbetert. Dat is in ieder geval gebeurd in zijn eigen leven. Hij heeft van zijn passie zijn werk gemaakt. Hij vindt ‘humanfocused design’ trouwens een betere term voor ‘gamification’ dan gamification 🙂

Dat verraadt al direct zijn ruime blik. Chou definieert effectieve gamification als een combinatie van ‘game design, game dynamics, behavioral economics, motivational psychology, UX/UI (User Experience and User Interface), neurobiology, technology platforms, as well as ROI-driving business implementations’.

eiland: octalys primeIn Chou’s boek en op zijn website, een eiland, vind je behalve filmpjes over game-technieken kennis over al die onderwerpen. Persuasion, behavioral economics, BJ Fogg, Nir Eyal, toegepaste psychologie kom je allemaal tegen.

Motivatie

Chou legt sterk de nadruk op motivatie. Zijn Octalysis Framework gaat uit van 8 kernmotivatoren die gedrag sturen (zie plaatje bovenaan).

Zijn focus op motivatie maakt Chou interessant. Hij biedt weerwoord aan Fogg, wiens adagium bij gedragsverandering ‘easy does it’ is. Zorg dat iets een gewoonte wordt, zodat het steeds makkelijker wordt,  en op den duur ‘vanzelf’ gaat, weinig energie kost.

Chou: ‘Games don’t necessarily make things easy – they make things motivating and engaging.’ Soms wil je engagement, iets moeilijks onder de knie krijgen, of iets opwindends doen. Games zijn juist goed in motivatie en engagement. Als je speelt wil je de boss verslaan, je gaat door.

Een stukje uit Chou’s boek over b=map, Fogg en Tiny Habits

‘In general, I like Fogg’s Behavioral Model and often reflect on it within my own studies. The one area I differ with him on is his claim that the motivation piece is very difficult and unpredictable, and that companies or individuals shouldn’t start with improving motivation. His conclusion calls for companies to focus on making sure the activity is extremely easy and that there is an appropriate trigger to do it. From this viewpoint, Octalysis puts a much stronger emphasis on the motivation piece. As Fogg expresses in his own model, when there is no motivation, it doesn’t matter how easy the task is, people won’t do it.’

[…]

‘So while Fogg’s Behavior Model itself is extremely useful in terms of understanding behavior and its implications, Fogg and I have slightly different conclusions on the actionable steps to improve the process. Namely, Fogg focuses on the Ability aspect of his model, while I focus on the Motivational aspect. Of course, I also work on improving the ease of each Desired Action, and I’m sure Fogg also spends time on improving motivation; our priorities just seem to be different.’

Oordeel

Ik ben gecharmeerd van Chou vanwege zijn onuitputtelijke passie voor gamification en zijn drive om zijn kennis al doende te delen. Hij biedt tegenwicht aan Foggs nadruk op ‘ability’, Chou’s framework is opgebouwd rond motivatie. Misschien zijn betekenisvolle dingen niet altijd makkelijk, lukken babysteps nog wel, maar hoe motiveer je blijvend? En moet iets altijd supermakkelijk zijn, moet je altijd ‘easy does it’ willen? Chou’s framework met de 8 kernmotivatoren vormt een lens waardoor je naar gedrag kunt kijken. Met zijn tool kun je analyseren of een product of website meer ‘white hat’- (de core drives bovenin) of meer ‘black hat’-motivatie (de core drives onderin) toepast.

Ben je geĂŻnteresseerd in motivatie, gamification ‘beyond points, boards and leaderboards’ en vind je het leuk om te kijken naar filmpjes gemaakt door iemand die als doel had voor elk filmpje een andere achtergrond te vinden dan is Yukai Chou een interessante spark.

Je kunt op verschillende manieren Chou’s content tot je nemen:

Takeaways voor BD-ers


https://join.octalysisprime.com/op-fr-ud

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *