Alchemy

Rory Sutherland

‘Discover the magic of original thinking in a world of mind-numbing conformity’

Sutherland houdt een pleidooi tegen rationeel denken en logica (niet altijd de beste manier om een probleem op te lossen). Hij zegt dat je de realiteit niet hoeft te veranderen, als je wil beïnvloeden, maar de perceptie. Hij introduceert het begrip psycho-logica. Het tegenovergestelde van een goed idee kan ook een goed idee zijn is de eerste van zijn elf ‘Rules of Alchemy’. ‘To be brilliant, you have to be irrational.’

Lees Alchemy als je wil weten

  • waarom (of liever gezegd in welke gevallen) 10×1 ≠ 1×10?
  • hoe het een ‘vies’ drankje lukte om een geduchte concurrent te worden van Coca Cola
  • waarom het geen goed idee is voor de ‘gemiddelde gebruiker’ te ontwerpen
  • waarom mensen vallen voor tandpasta met drie strepen

Voor de liefhebber van Taleb (The Black Swan, Antifragile). Bevat veel voorbeelden uit behavioural science en marketing. Ik heb het in één ruk uitgelezen en regelmatig gelachen.

  •  review (met daarin Rory’s 11 rules of alchemy)

Hij geeft ook BD courses online (kost geld, hoe krijg je deze cursus gecrowdfunded/gesponsord?).


Takeaways voor BD

  • Chunk: the four s-es: signalling, subconscious hacking, satisficing, psychophysics (cracking the human code -irrationality)
  • Tool:
  • Cursus: https://www.42courses.com/courses/behavioural-science certified by Ogilvy (kost geld, hoe krijg je dit gecrowdfunded/gesponsord?)

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *